Kenneth Bergh får tittelkamp i Superior Challenge

(Bilde: Superior Challenge)

Den norske fighteren Kenneth Bergh har lenge blitt sett på som et av de største talentene og mest spennende navnene i europeisk MMA. Nå får han endelig sjansen til å vise hva han virkelig er god for i en tittelkamp hos den svenske kampsportorganisasjonen Superior Challenge. Det forteller Betsafe, hovedsponsor av Superior Challenge, i en pressemelding.

– Lett tungvektstittelen i Superior Challenge står ledig, og som en av Europas mest talentfulle og respekterte fightere i vektklassen er Kenneth Berg en naturlig kandidat for en tittelkamp. Vi velger å matche ham mot Ederson Macedo, som er en svært tøff fighter. Stilmessig blir dette en utrolig interessant og spennende matchup, forteller Babak Ashti, matchmaker og promotør i Superior Challenge.

Fighterne går i buret for å kjempe om tittelbeltet under Superior Challenge 23 den 25. september, og Ashti mener det er en dato alle kampsportfans bør markere i kalenderen;

– Dette er en fight jeg ser frem til, og en kamp alle bør få med seg. Jeg mener Bergh mot Macedo har alle ingrediensene som skal til for å bli kveldens kamp, sier promotøren.

Kenneth Bergh: – Frykter ikke ringrust

En rekke uheldige hendelser har gjort at det er nesten ett og et halvt år siden Bergh gikk kamp sist. Den gangen feide han ringen med rutinerte David Marcina på Superior Challenge 20 og avsluttet matchen i løpet av kun 21 sekunder. Men selv om Bergh har gått lenge uten en skikkelig kamp, frykter han ikke manglende kamptrening inn mot tittelkampen mot Macedo.

– Jeg bekymrer meg ikke for ringrust. Dette er ikke første gang i min karriere at det har gått lenge mellom kampene. Nå er jeg bare utrolig gira for å gå kamp på det som er det nærmeste jeg kommer hjemmebane. Superior Challenge er en fantastisk organisasjon, og at jeg nå får en tittelkamp er utrolig motiverende. Mitt eneste fokus nå er å forberede meg optimalt og levere når det gjelder, sier Oslo-fighteren.

Kenneth Bergh er kjent for å være en fryktet mann både stående og nede på matta. Så langt i karrieren står han med to seiere på knockout og seks på submission. Nå møter han en annen submission-spesialist i Macedo, som har åtte av ti seiere på submission.

– Macedo er en rutinert fighter som har svart belte i brasiliansk jiu jitsu. Jeg tror det blir en underholdende kamp for alle som vil se kampen. Mitt fokus er å underholde og stå for en fantastisk kamp. Målet i karrieren er å jobbe mot å forbedre meg som atlet og sikte mot de best mulige motstanderne. Klarer jeg å sikre tittelbeltet i Superior Challenge vil det være en stor ære og en vanvittig prestasjon for meg.

Ederson Macedo
Ederson Macedo kan mer enn å flotte seg på den røde løperen. Nå skal han gå tittelkamp mot Kenneth Bergh. (Bilde: TT).

Tøff brasilianer med UFC-legender som treningspartnere

Berghs motstander, Ederson Cristian Macedo, er en 37-årig brasilianer som har vært aktiv i MMA siden 2011. Så langt i karrieren har Macedo ti seiere og seks tap, og i hans forrige kamp ble det nederlag mot Lee Chadwick i Bellator, verdens nest største MMA-organisasjon. Fighteren kommer fra Rio, hvor han tidligere har trent med noen av sportens største legender.

– Hjemme i Brasil har jeg trent med Anderson Silva og Ronaldo Jacare på XGYM i Rio. Der har jeg lært av de absolutt beste innen sporten, og det har gjort meg til en svært bestemt og fokusert fighter. Nå er jeg klar til å gå i ringen for å gjøre en strålende kamp, forteller Macedo, som innrømmer at han ble positivt overrasket da han fikk beskjed om at matchen med Bergh ble gjort til tittelkamp;

– Jeg er kjempeglad for denne sjansen, som var en stor overraskelse. For meg og min karriere er dette en enorm mulighet, og det gjør meg enda mer motivert til å gå inn og vinne denne kampen. Som fighter utvikler jeg meg og forbedrer strategiene mine kamp for kamp. I forkant av denne matchen føler jeg meg bra. Jeg har fokusert mye på å forbedre utholdenheten og farten min. Jeg er enormt godt forberedt og gleder meg til å gå inn i buret for å kjempe, sier brasilianeren, som har fått med seg at nordmannen er en tøff nøtt å knekke:

– Kenneth Bergh er en klassefighter som er dyktig på submissions og grapling. Men med det grunnlaget jeg har lagt ned på trening er jeg sikker på at jeg skal gå en bra kamp. Det å få muligheten til å gå om beltet er fantastisk, og målet er å legge Superior Challenge-tittelen til samlingen min.